ریسک سلامتی فلزات گروه پلاتینوم از مبدل‌های کاتالیستی خودرو

نوع فایل : word

تعداد صفحات : 21

تعداد کلمات : 3900

مجله : The Science of the Total Environment

انتشار : 2001

ترجمه متون داخل جداول : ترجمه شده است

درج جداول در فایل ترجمه : درج شده است

منابع داخل متن : به صورت فارسی درج شده است

کیفیت ترجمه : طلایی

:

تاریخ انتشار
22 سپتامبر 2020
دسته بندی
تعداد بازدیدها
1957 بازدید
29,000 تومان

عنوان فارسی مقاله:ارزیابی ریسک سلامتی فلزات گروه پلاتینوم منتشر شده از مبدل‌های کاتالیستی خودرو

 چکیده  

 ارزیابی خطر سلامتی پلاتینوم منتشر شده از مبدل‌های کاتالیستی خودرو ارائه می‌شود. بر اساس یک رویکرد گام به گام، منابع مربوطه برای بررسی انتشارات پلاتینوم علاوه بر پتانسیل سمی Pt و ترکیبات آن بحث می‌شود. در ارزیابی مواجهه، غلظت‌های pt در هوا از تقریباً ۴ pg/m3 تا ۱۱۲    pg/m3پیش بینی شد. این مقادیر هم خوانی خوبی با غلظت‌های اندازه گیری شده در دامنه پایین pg/m3 مطابقت دارد. پلاتینوم از مبدل‌های کاتالیستی در مقادیر بسیار پایین عمدتاً در حالت اکسیداسیون منتشر می‌شوند. ذرات غیر متبلور پلاتینوم به ذرات اکسید آلومینیوم با اندازه میکرومتر متصل می‌شوند. این که آیا ذرات بسیار ریز پلاتینوم ممکن است منتشر شده و منجر به اثرات زیستی شود نیز به طور کامل مطالعه نشده است. از این روی ارزیابی ریسک می‌تواند بر اساس پتانسیل حساس کنندگی املاح پلاتینوم باشد. حضور ترکیبات فوق در اتتشار پلاتینوم از خودرو را نمی‌توان کنار گذاشت. از مطالعات مربوط به مشاغال در تولید مبدل کاتالیستی، یک سطح بی اثر حفاظتی ۱٫۵ نانوگرم بر متر مکعب را می‌توان برای اثر حساس کننده املاح پلاتینوم هالوژنه بدست آورد. در رویکرد بدترین مورد، فرض می‌شود که این ترکیبات شامل ۱ درصد پلاتینوم کل می‌باشند. با استفاده از ضریب ایمنی ۱۰ برای توجیه تغییرات بین فردی، مقدار راهنمای ۱۵ نانوگرم بر متر مکعب برای پلاتینوم ناشی از کاتالیز گر مشتق شده است. مواجهه در برابر پلاتینوم در هوای محیط با حداقل دو برابر بزرگی پایین‌تر از این مقدار استانه است. رادیوم نیز در کاتالیز گرهای اتومبیل‌ها وجود داشته و پالادیوم به طور فراوان جایکزین پلاتینوم شده است و کاتالیز گرهای مبتنی بر ایریدیوم اخیراً معرفی شده‌اند. اگرچه دیتابیس بر روی این فلزات گروه پلاتینوم نسبتاً اندک است، شواهدی نیست که نشان دهد آن‌ها برای کل جمعیت خطر آفرین هستند(ارزیابی ریسک سلامتی فلزات گروه پلاتینوم).

ادامه مطلب

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

Title: Evaluation of the health risk of platinum group metals emitted from automotive catalytic converters

Abstract

 A health risk assessment of platinum Pt emitted from automotive catalytic converters is presented. Following a Ž . stepwise approach, the relevant literature is discussed in order to characterize Pt emissions as well as the toxic potential of Pt and its compounds. In an exposure assessment, ambient Pt concentrations in air are predicted to range from approximately 4 pgm street canyon, typical conditions up to approximately 112 pg 3 Ž . m express 3 Ž .motorway, severe conditions . These values agree well with the few measured concentrations, which are also in the3 low pgm range. Pt is emitted from catalytic converters in very small amounts ng Ž . km range , mainly in the Ž . Ž . 0 -oxidation state elemental Pt . The nanocrystalline Pt particles are attached to m-sized aluminum oxide particles. Whether free ultrafine Pt particles may be emitted and result in biological effects has not been studied sufficiently. Hence, risk assessment can only be based on the respiratory sensitizing potential of halogenated Pt salts. The presence of such compounds in automotive Pt emissions cannot definitely be excluded. From recent occupational studies conducted in catalytic converter production, a conservative no-effect level NOEL of 1.5 ng Ž . m can be 3 derived for the sensitizing effect of halogenated Pt salts. In a reasonable worst case approach, it is assumed that Ž . such compounds comprise 1% 0.1% of the total Pt emissions. Applying a safety factor of 10 to account for Ž . interindividual variability, a guidance value of 15 150 ng Ž . m is derived for catalyst-borne Pt. The exposure to Pt in 3 ambient air as measured or predicted is at least two orders of magnitude below this guidance range. Rhodium is also contained in automotive catalysts, palladium has increasingly substituted Pt, and iridium-based catalysts have recently been introduced. Although the database on these platinum group metals is rather small, there is no evidence that they pose a health risk to the general population.
دیدگاهتان را بنویسید