عنوان فارسی مقاله:مطالعه ی بازاریابی گردشگری
چکیده
چندین محقق، بازاریابی گردشگری را تعریف کردهاند و اخیراً، بعد اجتماعی و زیست محیطی آن در تعریف گنجانده شده است. در ۱۹۹۷، لامسدون بازاریابی گردشگری را به صورت زیر تعریف کرده است: فرایند مدیریتی پیش بینی و رفع نیازها و خواستههای گردشگران فعلی و بالقوه به طور مؤثرتر از مقاصد توریستی یا عرضه کنندگان است. مدیریت مبادله بر اساس سود، بهرهی اجتماعی و یا هر دو انجام میشود: و موفقیت بلند مدت، بستگی به برهمکنش بین مشتری و عرضه کننده دارد. این همچنین به معنی رفع نیازهای اجتماعی و زیست محیطی و نیز رضایت مشتری است. همچنین آنها دو به دو ناسازگار نیستند(مطالعه ی بازاریابی گردشگری).
سیتون و بنت (۱۹۹۶)، پنج ویژگی اصلی بازاریابی گردشگری را شناسایی کردند:
- فلسفهی مشتری مداری
- مفاهیم و روشهای تحلیلی
- فنون جمع آوری داده
- ساختار سازمانی
- زمینههای تصمیم گیری و کارکردهای برنامه ریزی