عنوان فارسی مقاله:خودبیانگری در ورزش و تمرین
چکیده
در توصیف گرایش اجتماعی ذاتی انسانها، جان دون (۱۹۷۵) نوشت که “هیچ کس محدود نیست”. جهت گیری ما نسبت به تعاملات اجتماعی و عملکرد گروهی، از ماهیت سازگاری برخوردار است. این موضوع، فرصتهایی برای مدیریت تهدیدها، ایجاد و مبادلهی منابع، تولید و دریافت زمینههای رشد و مراقبت از آن را فراهم میکند. در دسترس بودن این نتایج اجتماعی و مادی، بیشتر به این موضوع بر میگردد که تعریف دیگران از ما چگونه است. از این منظر، این موضوع قابل درک است که مردم اغلب به برداشتهایی که دیگران از آنها دارند، اهمیت میدهند و ممکن است سعی در کنترل آنها داشته باشند. ارائهی نحوه خودبیانگری و يا مديريت برداشت به فرآيندهايي اطلاق میشود كه افراد از طريق آن بر چگونگي درك و ارزيابي خود توسط ديگران، نظارت و كنترل میکنند (گافمن، ۱۹۵۹؛ لاری، چیواجان، و کراکسیبرگ، ۱۹۹۴؛ شلنکر، ۱۹۸۰). معمولاً تصویری که مردم سعی در انتقال آن دارند “نمایش دروغینی” نیست. در واقع، مردم معمولاً سعی در ایجاد تصاویری از خودشان دارند که مطابق با دیدگاهشان میباشد (مارتین جینیس، لیندوال و پرپاوسیس، ۲۰۰۷). به بیان دیگر، بازنمایی شخصیتی افراد به طور معمول شامل نمایش انتخابی اطلاعاتی است که مربوط به آنها بوده و به عدم افشای انتخابی سایر اطلاعات نیز میپردازند. نکته قابل توجه آن است که افراد سعی بر ارائه و انتقال تصاویر نادرست از خود ندارند (مارتین گینیس و همکاران، ۲۰۰۷). اعمال خود بیانگری، یک مقولهی همه گیر است (لاری، نزلیک و همکاران، ۱۹۹۴). در حقیقت، برخی معتقدند كه موقعیتهای اجتماعی اندكی وجود دارد كه افراد در آن قادرند تا ارزیابی دیگران از خود را به طور کامل نادیده بگیرند و یا از آن چشم پوشی كنند (لاری، ۱۹۹۵). شاید به دلیل قدرت و شیوع خودبیانگری که به عنوان یک تاکتیک در روابط اجتماعی مد نظر قرار گرفته، تحقیقات در این زمینه و در طول چند دهه پربار شده است(خودبیانگری در ورزش و تمرین). انگیزهها و رفتارهایی که در جهت خود بیانگری مورد استفاده قرار میگیرد، با توجه به حوزههای مختلف و تنوع استفاده از رسانههای اجتماعی (به عنوان مثال، فاکس و رونی، ۲۰۱۵)، عملکرد تحصیلی (سیزاپ، لاسان، سوگار، برادشاو و هامر، ۱۹۹۸)، رفتارهای بهداشتی (به عنوان مثال، لاری، تیچیویجان و همکاران، ۱۹۹۴)، جنسیت (به عنوان مثال، لویت و ایپولیت، ۲۰۱۳)، جرم و جنایت (به عنوان مثال، ساتین، رابینسون و فارال، ۲۰۱۱)، و عملکرد در محل کار متفاوت است (به عنوان مثال، بارک، شافر و دی گراسی، ۲۰۰۹). در فصل پیش رو، ما در مورد خود بیانگری در تمرین و ورزش، با تمرکز ویژه بر انگیزههایی برای معرفی خود بحث میکنیم. دسته بندی شدن توسط دیگران به عنوان “قهرمان” و یا “ورزشکار” میتواند یک سری مزایای بین فردی را ایجاد کند (به عنوان مثال، مارتین، سیندن و فلمینگ، ۲۰۰۰؛ مارتین گینیس، لاتیمر و یونگ، ۲۰۰۳) که جلوههایی از قویتر بودن، سالمتر بودن، جذابتر بودن، دوستانه بودن، مهربان و خوش مشرب تر از دیگران بودن را به نمایش میگذارد (مارتین و همکاران، ۲۰۰۰). این موضوع میتواند قابل قبول باشد که انگیزه خود بیانگری در تمرین و ورزش، بر اساس پیگیری این مزایا و دستیابی به آنها باشد. جالب توجه است که جدا از “اثر هالهای” آشکاری که در شخصیت ورزشکاران نهفته است (به عنوان مثال، تمایل به برخورداری از تأثیر مثبت جهانی از طریق ارزیابی آنها بر اساس خصوصیات فردی)، به نظر میرسد که “اثر شیطانی یا جادویی” نیز برای افراد غیر ورزشکار مطرح میشود که به موجب آن، تصویر کلی که هنگام نمایش یک شخص به عنوان یک فرد معمولی ارزیابی میشود، در مقایسه با اهداف کنترلی بر روی ابعاد گسسته دیگر ارائه میشود (مارتین و همکاران، ۲۰۰۰، مارتین گینیس و همکاران، ۲۰۰۷). در ظاهر، به نظر میرسد که تجسم هویت یک فرد به عنوان ورزشکار، دارای مزایای زیادی است و میتواند دلیل مهمی برای ورزش و یا مشارکتهای ورزشی در برخی افراد باشد (به عنوان مثال، گراو و دودیر، ۱۹۸۲). با این حال، یک جنبه جالب از انگیزههای خودنمایی این است که میتواند “جنبه تاریکی” نیز داشته باشد. به عنوان مثال، تمایل به جلوگیری از به تصویر کشیدن خود به دلیل تفکراتی از ناهماهنگ و یا نامتناسب بودن، میتواند میزان مشارکت در ورزش را از بین ببرد (مارتین، لاری و اوبراین، ۲۰۰۱). علاوه بر این، شواهد نشان می دهد كه اهداف خودبیانگری به میزان کمتری در پی اثبات رضایمتندی ذاتی خود بر دیگران است. این است که به ویژه در اهداف ورزشی قابل ارزیابی می باشد (Sebire، Standage و Vansteenkiste، ۲۰۰۹). از این رو، مزایای حاصل از اهداف خود بیانگری، باید در برابر چنین نتایج نامطلوبی سنجیده شوند. ما در این فصل به موضوعات مختلفی در ارتباط با انگیزه های خود بیانگری توجه می کنیم(خودبیانگری در ورزش و تمرین).
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.