طراحی دمپرهای اصطلاکی مبتنی بر آسیب و خسارت در قاب‌های فولادی

نوع فایل : word

تعداد صفحات : 23

تعداد کلمات : 5900

مجله : Soil Dynamics and Earthquake Engineering

انتشار : 2019

:

:

:

:

:

تاریخ انتشار
20 فوریه 2020
دسته بندی
تعداد بازدیدها
877 بازدید
24,000 تومان

عنوان فارسی مقاله:طراحی دمپرهای اصطلاکی مبتنی بر آسیب و خسارت در قاب‌های فولادی مهار بندی شده با شورون چند طبقه

 

چکیده

 در این مقاله، روش طراحی دمپر های اصطکاکی مبتنی بر احتمال در قاب‌های فولادی چند طبقه‌ای پیشنهاد می‌شود. هر دو نیروی لغزشی دستگاه و نسبت سفتی سیستم به عنوان دو پارامتر مهم تجزیه تحلیل می‌شوند که بر رفتار سازه‌های مجهز به دستگاه‌های اصطکاکی اثر دارند. شکنندگی لرزه‌ای قاب‌های فولادی مهار بندی شده‌ی اصطکاکی ارزیابی شده و به منظور شناسایی دامنه‌های بهینه پارامترهای طراحی فوق جهت کاهش احتمال طراحی لرزه‌ای سازه تحت کنش و عمل حرکات زلزله‌ای استفاده می‌شود(طراحی دمپرهای اصطلاکی). برای همین منظور، توابع شکنندگی مدل‌های سازه‌ای و ساختاریف با استفاده از آنالیزها و تجزیه تحلیل‌های دینامیک غیر خطی استخراج می‌شوند. به منظور اثبات کارایی و اثربخشی روش پیشنهاد شده، سه مدل ساختاری قاب‌های مقاوم به ممان فولاد با سیستم‌های دمپر اصطکاکی (از جمله مهار بندهای شورون و دستگاه‌های دمپر) برای تحلیل عملکرد لرزه‌ای در نظر گرفته می‌شوند. نتایج تحلیل نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین احتمال آسیب در هر مدل ساختاری یا سازه‌ای متناظر با مورد با نیروی لغزشی بالاتر و نسبت سفتی کم‌تر است که در آن شکست و گسیختگی کمانشی نامطلوب قبل از فعال سازی دمپر اصطکاکی در نظر گرفته می‌شود. برای سه قاب ساختمانی و سازه‌ای مد نظر، دامنه‌ی بهینه‌ی نیروی لغزشی بین ۴۰ و ۵۵ درصد و وزن کل سازه و مقدار توصیه شده‌ی نسبت سفتی،۲ است(طراحی دمپرهای اصطلاکی).

ادامه مطلب

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

Title:Damage-based optimal design of friction dampers in multistory chevron braced steel frame

Abstract: 

In this paper, a probability-based design methodology of the friction dampers in multi-story steel frames is proposed. Both the slip force of the device and the stiffness ratio of the system are analyzed as two important parameters, which affect the behavior of the structures equipped with friction devices. The seismic fragility of friction damped braced frames is evaluated and used to identify the optimal ranges of the above-mentioned design parameters so as to minimize the overall damage probability of the structure under the action of strong ground motions. For this purpose, fragility functions of the structural models are derived using nonlinear in-cremental dynamic analyses. To demonstrate the efficiency of the proposed method, three structural models of steel moment resisting frames with friction damper systems (including chevron braces and damper devices) are considered for the purpose of the seismic performance analysis. The results of the analyses show that the largest damage probability in each structural model corresponds to the case with the higher slip force and the lower stiffness ratio, where the undesirable buckling failure will govern before full activation of friction damper. For the three considered building frames, the optimal range of slip force lies between 40% and 55% of the total weight of structures and the recommended value for stiffness ratio is 2.
دیدگاهتان را بنویسید