عنوان فارسی مقاله:ارزیابی نگارش روایت شخصی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و سالم
چکیده
سابقه و هدف: تحقیقات نشان داده است که نوشتن ممکن است برای بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم چالش برانگیز باشد (ASD: مایز و کالهون ۲۰۰۶). در این مطالعه، از تجزیه و تحلیل زبانی برای شناسایی و بررسی مهارت نوشتن روایت شخصی کودکان مبتلا به ASD در مقایسه با کودکان نوروتیپیک (NT) استفاده کردیم.
روش: این مطالعه شامل ۲۲ کودک مبتلا به ASD و ۲۲ کودک NT بود. گروهها از نظر سن، ضریب هوشی و زبان تفاوتی نداشتند. نمونههای نوشتاری برای جنبههای ساختار خرد (به عنوان مثال، پیچیدگی واژگانی و نحوی، اشتباهات) و ساختار کلان (به عنوان مثال، کیفیت یا رتبه بندی انسجام، ساختار و محتوا) کدگذاری و مقایسه شدند. ما همچنین رابطه بین نظریه ذهن (ToM) و نوشتن روایت شخصی را بررسی کردیم. نکته جالب توجه این بود که آیا ToM پس از کنترل برای گروه تشخیصی، سن تقویمی و توانایی زبان، منحصر به فرد عملکرد نوشتن را پیش بینی کرده است(ارزیابی نگارش روایت شخصی در کودکان).
یافتهها: متن کودکان مبتلا به ASD از لحاظ نحوی تنوع کمتری داشت، حاوی اشتباهات گرامری بیشتری بود و از کیفیت کلی در مقایسه با کودکان NT کاسته میشد. با این حال، کودکان مبتلا به ASD از نظر پیچیدگی واژگانی، تکرار خطاهای قرارداد نوشتن و استفاده از دستگاههای ارزیابی با کودکان NT تفاوتی ندارند. به طور کلی، ToM منحصر به فرد پیچیدگی نحوی و کیفیت متن را در کودکان پیش بینی کرده است.
نتیجه گیری: یافتههای مطالعه نشان داد که کودکان مبتلا به ASD در مقایسه با کودکان NT برخی چالشها را با نوشتن روایت شخصی نشان میدهند. علاوه بر این، مشکل در نوشتن روایت با عملکرد ضعیف ToM، به ویژه در کودکان مبتلا به ASD مرتبط بود. یافتهها، سودمندی به دست آوردن نتایج متنوع نوشتاری و همچنین سازوکارهای مربوط به نوشتن را هنگام ارزیابی نوشتن برای تصمیمات آموزشی برجسته میکند.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.