نقش توانایی‌های استدلال مکانی، کلامی، عددی و کلی در حل مسائل پیچیده

نوع فایل : word

تعداد صفحات ترجمه تایپ شده با فرمت ورد با قابلیت ویرایش : 24

تعداد کلمات : 11000

مجله : Mathematics Education Research Journal

انتشار : 2020

ترجمه متون داخل جداول : ترجمه شده است

درج جداول در فایل ترجمه : درج شده است

منابع داخل متن : به صورت فارسی درج شده است

کیفیت ترجمه : طلایی

:

تاریخ انتشار
13 ژانویه 2022
دسته بندی
تعداد بازدیدها
1454 بازدید
34,000 تومان

عنوان فارسی مقاله:نقش توانایی‌های استدلال مکانی، کلامی، عددی و کلی در حل مسائل پیچیده واژه‌ای برای دختران و پسران جوان

چکیده

  این مطالعه اهمیت نسبی توانایی‌های شناختی مختلف را برای حل مسائل پیچیده ریاضی (CWPs) تجزیه و تحلیل می‌کند. ما اثرات توانایی‌های استدلال فضایی، کلامی، عددی و کلی و همچنین جنسیت را بر عملکرد CWP در بین N = 1282 دانشجوی سال اول مهندسی دانشگاه بررسی کردیم. مدل های ترکیبی خطی تعمیم یافته اثرات منحصر به فرد قابل توجهی از توانایی استدلال فضایی، β = ۰٫۲۸۴، توانایی کلامی، β = ۰٫۳۴۲، توانایی عددی، β = ۰٫۱۶۴، کلی، β = ۰٫۲۴۸، و یک اثر کلی جنسیتی به نفع دانشجویان پسر، β = ۰٫۲۸۵٫ نشان دادند. تجزیه تحلیل تأثیرات جنسیتی ناچیز تا کوچک را در توانایی استدلال کلامی و کلی نشان داد. علیرغم تأثیر جنسیتی در توانایی فضایی، d = 0.48، و توانایی عددی، d = 0.30 – هر دو به نفع دانشجویان پسر – تجزیه و تحلیل های بیشتر نشان داد که اثرات تمام توانایی های شناختی اندازه گیری شده بر حل CWP برای زنان و مردان قابل مقایسه است. نتایج ما نشان می‌دهد که حل CWP علاوه بر قابلیت های ریاضی صرف، به جنبه وسیعی از توانایی‌های شناختی نیز نیاز دارد. از آنجایی که تفاوت‌های جنسیتی در حل CWP به طور کامل با تفاوت در چهار توانایی شناختی اندازه‌گیری شده توضیح داده نشد، نگرش‌ها، باورها و احساسات خاص جنسیتی را می‌توان تعدیل‌کننده‌های عاطفی احتمالی عملکرد CWP در نظر گرفت(نقش توانایی‌های استدلال در مسائل پیچیده).

ادامه مطلب

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

Title: The role of spatial, verbal, numerical, and general reasoning abilities in complex word problem solving for young female and male adults

Abstract

 This study analyzed the relative importance of different cognitive abilities for solving complex mathematical word problems (CWPs)—a demanding task of high relevance for diverse fields and contexts. We investigated the effects of spatial, verbal, numerical, and general reasoning abilities as well as gender on CWP performance among N = 1282 firstyear university engineering students. Generalized linear mixed models unveiled significant unique effects of spatial ability, β = 0.284, verbal ability, β = 0.342, numerical ability, β = 0.164, general reasoning, β = 0.248, and an overall gender effect in favor of male students, β = 0.285. Analyses revealed negligible to small gender effects in verbal and general reasoning ability. Despite a gender effect in spatial ability, d = 0.48, and numerical ability, d = 0.30—both in favor of male students—further analyses showed that effects of all measured cognitive abilities on CWP solving were comparable for both women and men. Our results underpin that CWP solving requires a broad facet of cognitive abilities besides mere mathematical competencies. Since gender differences in CWP solving were not fully explained by differences in the four measured cognitive abilities, gender-specific attitudes, beliefs, and emotions could be considered possible affective moderators of CWP performance.