عنوان فارسی مقاله:رویکرد اجتماعی برای تحقیقات رفتار اطلاعات بین فردی در فضای دانشگاهی
چکیده
رویکردهای شناختی و اجتماعی اغلب برای مطالعه رفتار اطلاعات انسانی مورد استفاده قرار گرفته است. این رویکرد شناختی بر ” درک شیوه نگرش هر فرد و رفتار او در پاسخ به نیازهای اطلاعاتی”(پتیگرو، فیدل و براس ۲۰۰۱، صفحه ۴۷) تاکید دارد و رویکرد اجتماعی، اثرات عوامل اجتماعی را بر روی رفتار اطلاعاتی برجسته میکند (جاگر و بارنت ۲۰۱۰). در شرایط و فضای آکادمیک، رفتار اطلاعاتی اغلب شامل هر دو رفتارهای اطلاعاتی مرتبط با زندگی روز مره و رفتارهای اطلاعاتی مرتبط با کار، میباشد (گیون ۲۰۰۲)، با این حال بسیاری از محققانی که بررسی فعالیتهای اطلاعاتی پژوهشگران، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرداختهاند، تنها بر ابعاد مرتبط با کار چارچوبهای رفتار جست و جوی اطلاعات که از رویکرد شناختی مشتق شدهاند متمرکز بوده و تمایل دارند تا به رفتار هدفمند افراد در یافتن اطلاعات در راستای ارضای نیازهای اطلاعاتی دانشگاهی و آکادمیکی آنها، رسیدگی کنند. نقطه ضعف رویکرد شناختی، کمبود توجیهات و دلایل کافی در مورد منابع بین فردی بوده و اغلب افراد را تنها به عنوان واسطههایی در نظر میگیرد که نقش آنها محدود به خدمات ارجاعی است (بارت ۲۰۰۵، کاتالانو ۲۰۱۳، جرج و همکاران ۲۰۰۶). این مقاله در مورد نقاط قوت نسبی استفاده از رویکرد اجتماعی در مقایسه با رویکرد شناختی به منظور بررسی رفتار اطلاعات بین فردی در فضای دانشگاهی، بحث میکند(تحقیقات رفتار اطلاعات بین فردی).
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.