عنوان فارسی مقاله:رابطه رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد معلمان مدارس غرب استان مازندران
چکیده
این مقاله با هدف بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی (مولفه های آن بر اساس نظرات ارگان) و عملکرد معلمان انجام شده است. این تحقیق توصیفی از ضریب است. جامعه پژوهشی غرب مازندران است. حجم نمونه بر اساس نمودار کوهن و همکارانش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده ۳۵۸ نفر تعیین شده است. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه سنجش رفتار شهروندی سازمانی رودساکوف و نتمهیر (۰/۸۴ آلفا) و بازخورد ۳۶۰ درجه ارزیابی عملکرد شغلی معلمان (۰/۸۱ آلفا) به منظور تجزیه و تحلیل داده ها می باشد. از آمار ضرایب ماتریس ضریب پیرسون، رگرسیون آزمون چند متغیره و تحلیل آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که بین رفتار شهروندی سازمانی، مؤلفههای آن و عملکرد معلمان دبیرستان رابطه معناداری وجود دارد (۰۱/۰>p). بین تمامی مولفه های رفتار شهروندی سازمانی (وجدان کاری، نوع دوستی، فضیلت شهروندی، سخاوت، احترام) رابطه تا حدی معنادار است و تمامی شاخص های عملکرد (عملکرد رفتارهای شغلی، پیشرفت) معلمان معنادار است. اما مؤلفه وظیفه شناسی و نوع دوستی بیشترین ارتباط را با عملکرد معلم دارد. همچنین، تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که چهار بخش نوعدوستی وظیفهشناسی، فضیلت شهروندی و احترام قابلیت پیشبینی برای تشخیص جایگاه شاخص عملکرد معلمان را دارد. و بین رفتار شهروندی سازمانی معلمان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین عملکرد شغلی معلمان زن و مرد تفاوت معنی داری وجود دارد (۰۱/۰>p) این تفاوت برای زنان از نظر جنسیت معنی دار بوده و از نظر سابقه و مدرک تحصیلی آنها معنی دار نیست (۰۵/۰>p).
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.