عنوان فارسی مقاله:مطالعه مقطعی تفکر انتقادی، هوش هیجانی و شیوه های مدیریت تعارض در دانشجویان پزشکی
چکیده
تفکر انتقادی مهارتی ضروری است که دانشجویان پزشکی به منظور گرفتن تصمیمات پیچیده در زمینه ی بهداشت و درمان نیاز دارند که در آن مهارت یابند. بررسی تفکر انتقادی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پزشکی می تواند مربیان را درمورد چگونگی مجهز کردن دانشجویان به تفکر انتقادی موثر آگاه تر سازد. این تحقیق قصد دارد که تفکر انتقادی میان دانشجویان پزشکی را ارزیابی کند و نیز ارتباط هوش هیجانی و پنج شیوه ی مدیریت تعارض را با تفکر انتقادی بررسی می کند. یک مطالعه ی مقطعی از دانشجویان پزشکی دانشگاه جیلین با پر کردن پرسشنامه صورت گرفت. داده ها با استفاده از t-test ، ANOVA یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تحلیل شدند. ۲۶۹ دانشجوی مقطع کارشناسی این تحقیق را تکمیل کردند. میانگین رتبه ی تفکر انتقادی ۲۷٫۴۰ ± ۲۸۱٫۱۲ بوده، با ۱۳۹ شرکت کننده (۵۱٫۶۷%) که گرایش مثبت تا قوی ای به تفکر انتقادی را نشان می دهد. بر طبق آمار جنسیت و مقطع تحصیلی به طرز قابل توجهی وابسته به تفکر انتقادی نیست. هوش هیجانی پیش بینی کننده مهمی برای تفکر انتقادی است: رتبه های بالاتر در هوش هیجانی مربوط بودند به رتبه های تفکر انتقادی بالاتر. همبستگی، سلطه جویی و فرمانبرداری نشان دهنده ارتباط عمده ای با تفکر انتقادی است. هرچه دانشجویان از روش همبستگی بیشتری استفاده می کردند امتیازشان در تفکر انتقادی مثبت تر بوده و با استفاده ی بیشتر از روش سلطه جویی و فرمانبرداری امتیازشان در تفکر انتقادی منفی تر بوده. این یافته ها اشاره دارد به ارتباطی بالقوه میان تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی، هوش هیجانی و مهارت های مدیریت تعارض، که هر کدام از این ها برای گرفتن تصمیمات حیاتی درمانی،کنترل احساسات خود و احساسات دیگران و کنترل تعارض محیط کاری احتیاج است. تحقیقاتی بیشتر برای بررسی این ارتباطات و نقش اضافه شدن این موضوع به برنامه ی آموزشی مقطع کارشناسی مورد نیاز است.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.