عنوان فارسی مقاله:نقد برابری و عدالت سلامت بازاریابی اجتماعی: مداخلات بر چه زمینه ای تأثیر میگذارند اما میزان موفقیتشان ناکافی است؟
چکیده
مداخلات سلامت به طور فزایندهای بر تحقیق کیفی سازنده و تکنیکهای بازاریابی برای تأثیر بر تغییر رفتاری متکی هستند. با این حال مطالعات کمی تحقیق کیفی را به فرایند تکامل برنامه پیوند زدهاند تا درکی از اثر و میزان موفقیت آن را به دست دهند، یعنی مداخلات تغییر رفتار تا چه حد، برای چه کسی و در چه زمینههایی تأثیر میگذارند. ما موفقیت یک مداخله بهداشتی مبتنی بر جامعه را انعکاس میدهیم که در محلات فقیرنشین کاتماندو نپال انجام شده است و رفتار مادر و سلامت نوزاد را مورد ارزیابی قرار میدهد. ما همه جفت مادران و نوزادان در دسترس (n=88) را مشارکت داده و آنها را گروههای کنترل و گروههای مداخله تقسیم کردیم. تحقیق کیفی سازنده پیرامون عمل بهداشتی شستن دستها شامل مشاهدات ساختاریافته ۸۸ مادر، ۳ گروه متمرکز و ۲۶ مصاحبه جامع شد. مداخلهمان توسط محرکهای اجتماعی همچون تبلیغ گسترده پیرامون شستن دستها با آب و صابون هدایت میشد. دوره ارزیابی شش ماهه شامل شستن دستها و نرخ مرگ و میر، مشاهده شرکت کننده، سوابق نظام مند از جلسات دوهفتگی انجمن و مصاحبه با ۱۲ مادر میشد. درحالیکه اندازه گیری های کمی نشان دهنده بهبود در نرخ شستن دستها و کاهش ۴۰ درصدی در میزان ابتلای کودکان به اسهال بود، دادههای کیفی مسائل مربوط به عدالت در رسیدن به فوق العاده فقیر را نمایان ساخت. استدلال ما این است که یک رویکرد بازاریابی اجتماعی ذاتاً محدود است: تمرکز بر عاملیت فردی به جای رفتار تحمیل کننده شرایط ساختاری میتواند سهواً نابرابری بهداشت و سلامت را تشدید کند. این امر از این تناقض جلوگیری میکند که افراد با بیشترین نیاز به بازاریابی اجتماعی سلامت احتمالاً از آن کمتر سود میبرند که این نشان میدهد شستن دستها در محلات فقیر نشین بی ارتباط یا بی فایده است. بنابراین بازاریابی اجتماعی به بهترین شکل خود در محدودهای از مداخلاتی که با محرکهای ساختاری، رفتاری و شناختی تغییر رفتار سر و کار دارند توسعه مییابد. نتیجه آنکه منتقدان بازاریابی اجتماعی توجه کافی به مسائل برابری بهداشت و سلامت نداشتهاند و این نشان میدهد که چگونه این را میتوان با استفاده از دادههای کیفی گنجانده شده در مراحل سازنده و ارزیابی یک مداخله بررسی کرد(نقد برابری و عدالت سلامت بازاریابی).
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.