عنوان فارسی مقاله:مسئولیت اجتماعی شرکت و سرمایه فکری: منابع رقابت پذیری و مشروعیت در شیوههای مدیریت سازمانها
چکیده
دو استراتژی مهم مدیریتی ابتکارات سازمانها را در سالهای اخیر شکل داده است: مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) و سرمایه فکری (IC). پیاده سازی اقدامات داوطلبانه CSR توسط سازمانها متضمن تعهدی است که فراتر از اقدامات صرف است و گامی به سوی تأمین منافع برای این نهادها است. در مقابل، سرمایه فکری به مجموعهای از داراییهای نامشهود سازمانی (یعنی سرمایه انسانی، ساختاری و رابطهای) اطلاق میشود که میتوانند ارزش بیشتری نسبت به داراییهای مشهود ارائه دهند. اجرای هر دو استراتژی مستقل از یکدیگر منبع مزیتهای رقابتی برای سازمانها از جمله مشروعیت بیشتر در بخش خود است. با این حال، مطالعه حاضر به دنبال بررسی امکان تقویت پیوند بین CSR و IC با ادغام شیوههای مسئولیتپذیر اجتماعی در پیکربندی هر بعد IC است. بنابراین، هدف این تحقیق تعیین این بود که آیا ابتکارات CSR میتواند باعث بهبود در مؤلفههای کلیدی IC در سازمانها شود یا خیر. این مطالعه شامل سازمانهای اسپانیایی بسیار متنوع از شرکتهای کوچک و متوسط گرفته تا شرکتهای بزرگ، شرکتهای خصوصی و دولتی و سازمانهایی بود که اهداف متعددی را انجام میدادند، مانند دانشگاهها که همگی در حال اجرای طرحهای CSR بودند. از روش حداقل مربعات جزئی برای برآورد مدل معادلات ساختاری برای دستیابی به هدف استفاده شد. یافتهها شامل این است که CSR سرمایه فکری سازمانها را بهبود میبخشد و رقابتپذیری حاصل منبع مشروعیت است.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.