عنوان فارسی مقاله:هوش هیجانی و قربانی شدن قلدری مدرسهای در دانش آموزان کودکان و نوجوانان: یک متاآنالیز
چکیده
قربانی شدن در مدرسه در میان کودکان و جوانان یک موضوع سلامت عمومی جهانی است که اثرات نامطلوب طولانی مدتی بر سلامت روانی و رشد رفتاری قربانیان دارد. تئوریها و تحقیقات نشان میدهد که هوش هیجانی ممکن است به عنوان یک محافظ در برابر قربانی شدن قلدری در مدرسه عمل کند. با این حال، قدرت ارتباط بین هوش هیجانی و قربانی قلدری بحث برانگیز است. بنابراین، هدف ما انجام یک متاآنالیز برای ارزیابی ارتباط دقیق بین هوش هیجانی و قربانی شدن قلدری در مدرسه بود. ما یک جستجوی سیستماتیک در PubMed، Web of Science، ProQuest Dissertations، Google Scholar و China National Knowledge Infrastructure (CNKI) از ابتدا تا مارس ۲۰۲۲ برای مطالعات مرتبطی انجام دادیم که ارتباط بین هوش هیجانی و قربانی شدن قلدری در مدرسه را بدون محدودیت زبانی بررسی کرده بودند. بیست و چهار مقاله در متاآنالیز ما گنجانده شد (n = 27438). بین هوش هیجانی و بزه دیدگی مدرسه در دانشآموزان کودکان و نوجوانان رابطه کوچک، منفی و معنیداری وجود داشت. ابزارهای سنجش هوش هیجانی و جنسی متغیرهایی بودند که ارتباط بین هوش هیجانی و قربانی قلدری را به طور معنی داری تعدیل کردند. یافتهها نشان داد که بهبود هوش هیجانی دانشآموزان میتواند یک استراتژی مهم برای کاهش خطر قلدری دانشآموزان در مدرسه و آنلاین باشد. این در بین دانش آموزان پسر موثرتر خواهد بود.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.