عنوان فارسی مقاله:حاکمیت شرکتی و مدیریت استرس در محیط کار
چکیده
استرس با توجه به فشارها و تقاضا های زمان حال ما به یک وضعیت کشنده تبدیل شده است. تعداد بیشتری از افراد به خاطر استرس مریض شده یا می میرند. متأسفانه، استرس قاتل خاموشی است که قبل از اینکه قربانی آن متوجه شود مشکلش چیست، به او حمله می کند. استرس در محل کار، بار اضافی را به یک کارگر معمولی اضافه می کند که باید با خواسته ها و فشارهای روزانه از محل کار دست و پنجه نرم کند. این مقاله به بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی و مدیریت استرس در محیط کار می پردازد. بررسی منابع موجود نشان میدهد که عواملی در محل کار که باعث ایجاد استرس میشوند عبارتند از اضافه بار کار، فشار زمان، ساعات طولانی کار، کمبود استراحت، کارهای دشوار یا پیچیده، کمبود تنوع، شرایط فیزیکی بد کار (فضای شلوغ اداری، زیاد درجه حرارت، نور ضعیف و غیره)، ابهام نقش، تعارض نقش، بر سر ترفیع، زیر ترفیع، جاه طلبی خنثی شده، نبود امنیت شغلی، مشکل ارتباط با مافوق و همکاران، ناتوانی در تفویض مسئولیت، غیبت یا مشارکت ناکافی در تصمیم گیری، سیاست اداری، محدودیت های رفتاری، عدم مشاوره موثر و مشکلات مالی، ایجاد صدای بلند توسط ماشین ها. علائم استرس می تواند به اشکال مختلفی مانند تغییر در رفتار ظاهر شود که در موارد حاد در حوزه احساسات، رفتار یا علائم جسمانی خود را نشان می دهد. استرس حاد می تواند به شکل های تحریک پذیری، اضطراب، خستگی، افسردگی، گوشه گیری، رفتار پرخاشگرانه، اشک ریختن، کسل کننده بودن، از دست دادن انگیزه، از دست دادن تمرکز، از دست دادن توانایی حل مشکلات، اختلال عملکرد جنسی، اختلالات گوارشی، سردردهای مکرر و غیره ظاهر شود. موارد استرس طولانی مدت در یک فرد می تواند “عصب غدد درون ریز، عملکردهای قلبی عروقی، اتونومیک و ایمنی” بدن را تغییر دهد و منجر به بیماری های جسمی و روانی شود. نتایج نشان داد که مدیریت از طریق حاکمیت شرکتی می تواند سیاست هایی را تدوین کند که در جهت مدیریت سطح استرس در محیط کار باشد. توصیه های ارائه شده شامل این بود که مدیریت باید موارد زیر را انجام دهد. با فراهم کردن محیط کار و فضاهای اداری مساعد، محل کار را برای کارکنان مناسب کنید. فرهنگ روابط فرزندی را در سازمان ایجاد کنید که به موجب آن کارکنان یکدیگر را به عنوان دوستان و هم تیمی ببینند و به شیوه ای صمیمانه و مودبانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ترویج اخلاق کاری سازمانی و اعمال تدابیر انضباطی سختگیرانه در مورد متخلفان به ویژه در مورد هر نوع آزار و اذیت؛ ایجاد مسئولیت ها و نقش های شغلی روشن برای جلوگیری از ابهام نقش و تعارض شغلی؛ ایجاد مراکز تفریحی برای کارگران در زمان استراحت یا اوقات فراغت باید در نظر گرفته شود و امکانات بهداشتی عملکردی باید فراهم شود و کارگران باید دسترسی به آنها داشته باشند.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.