عنوان فارسی مقاله:تأثیر سبکهای رهبری بر عملکرد اساتید: نقش تعدیلکننده فرهنگ سازمانی در آموزش عالی
چکیده
سبکهای رهبری زیادی وجود دارد که تأثیرات متفاوتی بر عملکرد کارکنان دارد. در آموزش عالی، عملکرد اساتید به عوامل بسیاری از جمله سبک رهبری و فرهنگ سازمانی بستگی دارد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر عملکرد اعضای هیئت علمی (FP) و به طور خاص بررسی تأثیر تعدیلکننده فرهنگ سازمانی در ارتباط بین سبکهای رهبری و عملکرد هیئت علمی در مؤسسات آموزش عالی (MUET، جامشورو) است. این مطالعه از روششناسی کمی برای شناسایی سبکهای رهبری موجود در MUET، جامشورو و تأثیر آنها بر عملکرد هیئت علمی با فرهنگ سازمانی به عنوان تعدیل کننده استفاده کرد. از هر دو تکنیک نمونه گیری احتمال و غیراحتمال استفاده شد و حجم نمونه ۳۸۴ نفر بود و دادهها در SmartPLS 3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای سبک رهبری، مدل رهبری طیف کامل و برای فرهنگ سازمانی از چارچوب ارزش رقابتی (CVF) استفاده شد. این مطالعه نشان داد که رهبری تحول آفرین (TF) رابطه مثبت و معناداری با عملکرد هیئت علمی در MUET، جامشورو دارد. و فرهنگ سازمانی (OC) به عنوان تعدیل کننده به طور منفی رابطه بین رهبری لسه فر (LF) و عملکرد هیئت علمی (FP) را تعدیل میکند. به گفته اساتید، رهبری تحول آفرین برای ارتقای عملکرد آنها به دلیل دادن کار چالش برانگیز، استقلال، اعتماد متقابل، از طریق حمایت از خلاقیت زیردستان، بهبود اعتماد به نفس و حفظ همکاریها، بهترین گزینه است. رهبری لسه فر در یک مؤسسه دانشگاهی نیز وجود دارد و تأثیر مثبتی بر عملکرد اساتید دارد. با این حال، رهبری تعاملی تأثیر منفی بر عملکرد اعضای هیئت علمی دارد. مطالعه آینده میتواند در دانشگاههای دیگر انجام شود یا میتوان بین دانشگاههای دولتی و خصوصی با مدلهای مختلف سبک رهبری و با مدلهای فرهنگ سازمانی متفاوت، سبکهای رهبری را مقایسه کرد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.