ارزیابی تغییر بهره وری در بخش حمل و نقل عمومی با استفاده از مدل مبتنی بر DEA

نوع فایل : word

تعداد صفحات ترجمه تایپ شده با فرمت ورد با قابلیت ویرایش : 27

تعداد کلمات : 6500

مجله : Management Science Letters

انتشار : 2022

ترجمه متون داخل جداول : ترجمه شده است

درج جداول در فایل ترجمه : درج شده است

منابع داخل متن : به صورت فارسی درج شده است

کیفیت ترجمه : طلایی

فونت ترجمه : Bنازنین 12

تاریخ انتشار
31 دسامبر 2023
دسته بندی
تعداد بازدیدها
3869 بازدید
75,000 تومان

عنوان فارسی مقاله:ارزیابی تغییر بهره وری در بخش حمل و نقل عمومی با استفاده از مدل مبتنی بر DEA

 چکیده

هدف این مطالعه ایجاد چارچوبی برای اندازه‌گیری بهره‌وری در بخش حمل‌ونقل عمومی از طریق تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) است. این مقاله ارزیابی شاخص بهره وری مالم کوئیست (MP1) و شاخص بهره‌وری لانبرگر (I.P1) را با مفهوم یک مدل جدید ورودی‌گرا (NSM) گسترش می‌دهد. مدل NSM کارایی را با اثر متغیر کمکی اندازه‌گیری می‌کند و ویژگی‌های تغییرپذیری واحد، شعاعی و تغییر ناپذیری را برآورده می‌کند. به طور خاص، هدف توسعه پیشنهادی به دست آوردن تغییر کلی بهره‌وری از نظر تغییرات فنی (تغییر مرزی) و تغییر کارایی فنی (اثر فراگیر) برای ایستگاههای اتوبوس شرکت حمل و نقل جاده‌ای راجستان (RSRTC) از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ است. برای این منظور، تعداد اتوبوس، تعداد کارفرما، مصرف سوخت و قوس مسافت مسیر، متغیرهای ورودی در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که مسافر-کیلومتر اشغال شده، و استفاده از وسیله نقلیه متغیرهای خروجی هستند. در نهایت، نتایج نشان می‌دهد که میانگین رشد بهره‌وری کل عوامل (TFP) 46 ایستگاه با استفاده از MPI و LPI در طول دوره مورد مطالعه به ترتیب ۱٫۹۵۶% و ۱٫۴۰۹% است. این مطالعه سیاستگذاران و مدیران را قادر می‌سازد تا ورودی‌ها را برای رسیدن به خروجی ثابت تا سطح بهینه ارزیابی کنند و فرآیند بهبود سطح بهره‌وری برای ایستگاههای اتوبوس را درک کنند.

 

 

 

ادامه مطلب

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

Title: An evaluation of the productivity change in public transport sector using DEA-based model

Abstract

This study aims to build a framework for measuring the productivity in the public transport sector through a data envelopment analysis (DEA) technique. This paper extends the Malmquist productivity index (MP1) and Luenberger productivity indicator (I.P1) evaluation with the concept of an input-oriented new slack model (NSM). NSM model measures the efficiency with the effect of slacks and satisfies unit invariance, radial and translation invariance properties. In particular, the purpose of the proposed extension is to obtain the overall productivity change in terms of technical change (Frontier Shift) and technical efficiency change (Catch-up Effect) for Rajasthan State Road Transport Corporation (RSRTC) bus depots from 2008 to 2019. For this purpose, the number of buses, number of employers, fuel consumption and route distance arc are considered input variables, while passenger kilometres occupied, and vehicle utilisation are output variables. Finally, the result demonstrates that the average total factor productivity (TFP) growth of 46 depots using MPI and LPI over the study period is 1.956% and 1.409%, respectively. This study enables policy-maker and managers to evaluate the input to reach consistent output up to an optimum level and understand the process of improving the productivity level for the bus depots.